Holland Danst
De canon in beweging
Dit project werd door Cultuurnetwerk onderscheiden met de derde prijs voor het beste educatieve erfgoedproject.
“Het was een heel leuk project, dynamisch en vrolijk. Knap hoe het venster Michiel de Ruyter echt in beweging werd gebracht. Voor herhaling vatbaar!”
– Nellie Laan, ASVO school in Amsterdam
Veel vensters zijn spannende inspiratiebronnen voor onze dansdocenten die zij vertalen in choreografische patronen en dans. Zoals onze strijd tegen het water dat terugkomt in de vensters over de Beemster en de Deltawerken. We hebben dynamische dansen gemaakt over vervoer en de industrialisatie. Maar we hebben ook de lastiger vensters gepakt zoals het aangrijpende verhaal over de Kinderarbeid die zo lang vanzelfsprekend was in onze samenleving. En natuurlijk komen de karakters uit de boeken van Annie M.G. Schmidt langs: Abeltje, Floddertje en Pluk en… in een fraaie theatrale dans.
Wij hebben niet alle 50 vensters gevat maar wel veel. Onze docenten geven opdrachten en werken samen met de leerlingen een dans uit die ze aan het eind van de dag presenteren in de vorm van een voorstelling aan familie en vrienden van de leerlingen. Ook een beeldende opdracht vormt onderdeel van de projectdag. Voor leerlingen is het een bijzondere danservaring die ervoor zorgt dat ze hun ‘venster’ nooit meer vergeten. Doel van het project is om de cognitieve kennis ook in een ander deel van de jonge hersenen te laten beklijven.
Uitvoerder | Dans in school |
Locatie | In school |
Thema | Geschiedenis |
Duur | Volledige dag |
Vorm | Workshop |
Discipline |
Cultureel erfgoed
Dans
Improviseren Maken Presenteren Techniek Uitvoeren |
€ 2.500,-
1 apr. 2018 - 31 dec. 2025