VUUR voor CULTUUR

16 april 2024

Op dinsdag 2 april kwamen icc'ers uit Almeerse scholen samen in de filmzaal van De Nieuwe Bibliotheek in Almere Stad om met elkaar tien jaar cultuuronderwijs te vieren en kennis uit te wisselen over de verschillende manieren waarop scholen kunst- en cultuuronderwijs inrichten op school. Vier scholen presenteerden hun verhaal onder leiding van voorzitter Marlies Leupen.

Montessorischool Stad

Cristina Oliver en Carolien Boelen vertelden over het kosmisch onderwijs op hun school, waarbij ervan uitgegaan wordt dat alles met elkaar samenhangt en van elkaar afhankelijk is. Lessen over kunst en cultuur is verweven in het kosmisch onderwijs. Er wordt veel tijd gestoken in het ontwikkelen van lessen en het zichtbaar maken binnen de school. Er is een tijdlijn door de school gemaakt waaraan alles gehangen wordt, zowel letterlijk als figuurlijk. Er wordt veel ingestoken op ouderbetrokkenheid en mogelijkheden om de school uit te gaan.

Het Palet

Annette de Graven belicht het projectmatig werken op Het Palet. Door het jaar heen wordt er met verschillende thema’s gewerkt. Binnen de thema’s worden de verschillende disciplines van kunst en cultuur ingezet. Er wordt veel samengewerkt met kunstvakdocenten die de weg binnen de school inmiddels goed kennen. De gedeelde ruimtes van de school worden tijdens een thema omgetoverd tot ware kunstwerken, met de kunstwerken van de leerlingen. Op deze manier leeft het thema bij alle kinderen en kunnen ouders ook goed zien waar de school aan werkt.

De Olijfboom

Het is ontzettend belangrijk om een team achter je te hebben staan, ook als het gaat om kunst en cultuur op school. Monique de Groot en Aletta Wijnsouw vertellen hierover vanuit het perspectief van hun school. Op De Olijfboom wordt er gewerkt met Stichting Leerkracht, een tool waarmee iedere leerkracht onder andere zijn successen kan delen. Hierin worden regelmatig de ervaringen gedeeld en ideeën uitgewisseld over de cultuurlessen.

Digitalis

Op basisschool Digitalis wordt er gewerkt met betekenisvol onderwijs. Monique van Zandwijk vertelt hoe het kunst- en cultuuronderwijs wordt gekoppeld aan de thema’s van wereldoriëntatie en uitgewerkt door de hele school. De betaling van het aanbod loopt mede via de noodplangelden in verband met lerarentekort. Er worden vakdocenten de school in gebracht en de kinderen gaan naar musea en het theater. De onderwijsassistent speelt een belangrijke rol in de verbinding tussen de school en de kunstvakdocent.

 

Na een rondleiding langs de posterexpositie voor het tienjarig bestaan van Collage was er een gezellige afsluitende borrel. Hier werd nog rustig nagepraat over de ervaringen op de verschillende scholen.